-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8576 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

لطفاً به سؤال هاي زير پاسخ دهيد:

1) آيا گوش دادن يا اجرا كردن موسيقي بدون كلام اشكال دارد؟

2) آيا گوش كردن به نوارهايي كه در بازار هست اشكال دارد.

3) چگونه بفهميم گوش دادن به يك موسيقي حرام نيست،

4) چه كارهايي بايد در كنسرت انجام داد تا تماشا كنندگان و اجرا كنندگان دچار گناه نشوند؟

5) آيا فعاليت زن در موسيقي مثل نواختن ساز يا همخواني جايز است؟

6) آيا اصلاً موسيقي لازم است وجود داشته باشد؟

7) آيا موسيقي بر اعصاب و روان تأثير مي گذارد و روزي چقدر بايد به موسيقي گوش داد؟



1) حكم موسيقي بدون كلام با موسيقي با كلام يكي است، يعني چنانچه موسيقي مطرب بوده و متناسب مجالس لهو و لعب باشد، گوش كردن اجرا نمودن آن حرام است.

2) گوش كردن به نوارهاي موجود در بازار كه به تأييد وزارت ارشاد اسلامي رسيده، حكمش با ساير موسيقي ها يكي است، يعني اگر اين نوارها متناسب با مجالس لهو و لعب بوده يا مطرب باشند، گوش كردنشان حرام است؛ در غير اين صورت اشكال ندارد. بعضي از مراجع، معيار تشخيص را نوعي و عرف عام مي دانند، نه خود شخص.

3) تشخيص موسيقي حرام از حلال بر عهده شخص مكلّف است. اگر گوش كردن يك موسيقي حال طرب را در انسان ايجاد كند، يعني سبب شور و وجد بي حد، نوعي سرمستي، رقص و ... گردد، يا گوش كردن آن سبب ايجاد شهوت در انسان گردد، آن موسيقي حرام است.

4) قاعده كلي در مورد مبتلا شدن به گناه را نمي توان ارائه كرد، ولي اساس مطلب اين است كه اجرا كنندگان از اجراي انواع موسيقي هايي كه جز اشاعة فحشا خاصيت ديگري ندارند پرهيز كنند و از خواندن اشعار غير اخلاقي كه مفهوم فاسدي دارند، پرهيز كنند. از پوشيدن لباس هاي مخصوص مجالس لهو و لعب، از اختلاط زن و مرد، از رقصيدن و پايكوبي پرهيز كنند. خلاصه از انجام هر گونه گناهي خودداري كنند تا موسيقي در فضايي سالم، آرام و بدون مفسده اجرا و شنيده شود.

5) فعاليت زن در موسيقي اشكالي ندارد به شرط آن كه مفسده اي در اين كار وجود نداشته باشد. پس اگر فعاليت زن در موسيقي اسباب تهييج، فتنه يا فساد باشد، جايز نيست.

در مجالس نوازندگي اي كه مشاركت زن و مرد در آن لازم است، با حفظ عفت و شرافت و حجاب كامل و با حفظ وقار شركت كند. در مورد خوانندگي زن به صورت گروه كُر يا به صورت تك خواني و اين كه اين آواز همراه با نامحرم ها يا براي آن ها باشد، ميان فقها اختلاف وجود دارد.

6) پاسخ اين سؤال را پيشتر گفتيم. درك موسيقي و لذّت حاصل از صداي خوب جزء فطريات انسان است، بنابراين وجود آن در زندگي لازم است اما بايد توجه داشت كه لازم بودن يك چيز به معناي زياده روي در آن نيست. به طور مثال نوشيدن آب براي انسان لازم و ضروري است، ولي تا وقتي آب موجب حيات است كه به اندازه خورده شود.

اگر در خوردن آن زياده روي شود يا انسان خود را در آن غرق كند، سبب سلب حيات مي گردد. در شنيدن موسيقي هم نبايد زياده روي كرد. يكي از مهم ترين آلودگي هاي عصر ما آلودگي صوتي است كه اثرات تخريبي فراواني روي اعصاب و روان انسان دارد و موجب افسردگي و كسالت وحتي جنون مي شود. در نتيجه بايد مطابق با حالات روحي خود به موسيقي گوش دهيد و براي آن برنامه اي تدوين كنيد تا در مورد آن موسيقي بيانديشيد يا در چگونگي ساخت و اجراي آن و اهداف آن تأمل كنيد.

از گوش كردن به موسيقي مثلاً در حال مطالعه، رانندگي، خواب و ... پرهيز كنيد.

ـ كاري كه امروزه خيلي مرسوم و عادي شده و صددرصد غلط است ـ موسيقي هم مثل غذا برطرف كنندة قسمتي از نيازهاي انسان است، پس سعي كنيد در انتخاب موسيقي و گوش كردن به آن حساسيت داشته باشيد.

نكته آخر اين كه لازم است حتماً در باب موسيقي از مرجع تقليد خود بپرسيد يا با ذكر مرجع خود از واحد ما پاسخ بخواهيد. در ضمن خوشحال خواهيم شد اگر بتوانيم پاسخگوي ساير سؤالات جناب عالي باشيم.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.